Kategória (hu-hu)

A helyes meditációs testhelyzetről

Őszentsége 37. Drikungpa tanítása

- részlet „A Mahamudra gyakorlata” című könyvből -

Általánosságban, a mahamudra tanításai, de a többi dharma is mind a tudat állapotára összpontosítanak, arra, hogy mit tegyünk a tudattal, hogyan fókuszáljon, hogyan elemezze a jelenségeket. Nagyon kevés szó esik a testhelyzetről, annak ellenére, hogy az is rendkívül fontos. A Naropa Hat Jógája gyakorlatainak magyarázataiban már sok útmutatást találunk a testhelyzetre, de ott is a tudattal kapcsolatos kifejtések vannak túlsúlyban. Nagyon fontos hát tudnunk, mit is kell tenni a testtel, miközben a különféle meditációkat végezzük.

Közismert Buddha Vairocsana hétpontú ülése. A leírás szerint a hét pont közül az első a lábbal kapcsolatos. Ebben a helyzetben a lábakat lótuszülésben keresztezzük, amelyet vadzsraülésnek is neveznek. Sok előnye van ennek az ülésmódnak. Jelen összefüggéseink kapcsán azt mondják, ez az ülésmód átirányítja az öt erőszelet. Öt fontos erőszél található a testben. Az egyiket lefele tisztító szélnek nevezik, és általában ez a szél felelős minden, a testet ürítő folyamatért, mint pl. a bélműködés, vizelés és hasonlók. Ez a szél felelős mindenért, amit lefele kell nyomni, ki az alsó nyílásokon. Az erőszelek a tudat szintjén a klésák (tudati mérgek) tevékenységével állnak kapcsolatban, amelyek a sóvár vágy, a gyűlölet, a nem-tudás, az irigység és a büszkeség. A lefelé tisztító szél ezek közül főleg az irigység-féltékenység méreggel kapcsolatos. A lábak keresztezése, a vadzsra helyzet azonban megakadályozza vagy blokkolja az irigység működését, és nagyrészt átirányítja a lefele tisztító szél erejét a középső csatorna felé.

Következnek a kezek, melyek egymásra vannak helyezve, a tenyér felfelé néz és a jobb kéz van felül. A hüvelykujj a tenyerek fölött van, a jobb tenyér pedig legyen négyujjnyival a köldök alatt. Ez a kéztartás a vízelemmel kapcsolatos erőszél áramlását változtatja meg. Megállítja a mozgását, a középső csatorna felé irányítja, és ezáltal blokkolja a harag klésáját.

Következő a gerinc, amely egészen egyenes, nem hajlik el sem oldalra, sem előre vagy hátra, teljesen egyenes, felfelé és lefelé is. Úgy kell elképzelni, mint sok egymásra rakott pénzdarabot, mely olyan magas, mint a gerinc maga. Ha bármerre is elmozdulna, a sok érme ledőlne. A vállakat enyhén hátra kell húzni, hogy a mellkas nyitott legyen. Azt mondják, olyan legyen, mint a magasban szárnyaló madár, mely hátrafeszíti a szárnyait. Nem kell a vállakat túlságosan hátrahúzni, csak egy kicsit. Egy másik leírása szerint a mellkas domborodjon ki, a vállak pedig kissé hátra vannak húzva. E testtartás által a föld elemmel kapcsolatos erőszél lép be a központi csatornába, és ezzel megakadályozza a tudatlanság klésájának működését.

Az áll kicsit be van húzva, a nyelv pedig érinti a szájpadlás elejét, a fölső első fogak mögött, az ínynél. A fogak enyhén nyitottak, hogy a levegő szabadon tudjon áramlani az alsó és felső fogsor között, ezért ne szorítsd össze a fogaidat. Ezek hatására a tűz elemmel kapcsolatos erőszél lép be a központi csatornába, s így megakadályozza a vágy klésájának működését.

A tekintetünket irányítsuk enyhén lefelé, négyujjnyival az orr hegye elé. Finoman és lágyan összpontosítsunk arra a helyre, körülbelül egy könyöknyire az orr elé. A szemek ne legyenek tágra nyitottak, csak lágyan tekintsünk az adott irányba. Ennek hatására a tér elemmel kapcsolatos erőszél fog belépni a belső csatornába, eloszlatva a büszkeség klésáját.

Nagyon fontos a testhelyzet, ugyanis a testen belüli erőcsatornák igazodnak a test külső helyzetéhez. Ahogy a test áll, úgy állnak a csatornák is. A szelek pedig a csatornákban áramlanak, azok irányát követik. Ha a csatornák rendesen állnak, a szelek is jól mozognak. A tudat pedig követi a szél mozgását. Ahhoz, hogy a tudat helyesen tudjon összpontosítani, a szeleknek is a megfelelő módon kell áramolniuk. A tudat és a szelek közötti legszorosabb összefüggés a szemen keresztül történik. A szél befolyásolja a szemek összpontosítását, mely aztán hat a tudatra, úgyhogy nagyon fontos milyen módon fókuszálnak a szemek. Egy kezdőnek legjobb, ha a tekintetét enyhén lefelé, maga elé irányítja. A haladóbb gyakorlat már maga elé emelheti a tekintetét, néhány magas szintű gyakorlat pedig az enyhén felfelé emelkedő tekintetet írja elő. Van összefüggés a különféle gyakorlatok és a különféle célok vagy megvalósítások között. A jelenség-test, a nirmánakája a lefelé irányuló tekintettel függ össze, a szambhogakája az egyenesen előre tekintő iránnyal, a dharmakája pedig az enyhén fölfelé emelt tekintettel. A szemek iránya és fókusza – mint fontos tényező – összefügg még az egyén helyzetével, és az elemek átmeneti állapotával is.

Mindenkiben más erősséggel van jelen a négy elem. Például, vannak olyanok, akikben a föld elem viszonylag erősebb a többi elemnél. Az ilyen ember szeret lazítani, hamar elalszik, és nagyon könnyen elálmosodik. Az ilyen típusú ember jobb, ha felemeli a tekintetét, mert ez segít megelőzni a tompaságot, levertséget és a bealvást. Akiknek pedig a tudatát folyamatosan zavarják a kósza vagy izgalmas gondolatok, azok jobb, ha a tekintetüket lefelé irányítják, mert nekik az segít, hogy kézbe tudják venni a folyamatot.

A fokozatos vagy rendszeres tanítás szerint a test helyzetének tárgyalása után következik a samatha és a vipasszána kifejtése.

Testhelyzet A központi csatorna felé irányított erőszél Blokkolt zavaros érzelem
lótuszülés lefelé tisztító szél irigység
jobb kéz a balon négy ujjal a köldök alatt vízelemmel kapcsolatos erőszél harag
egyenes gerinc föld elemmel kapcsolatos erőszél tudatlanság
áll leengedve, nyelv a szájpadláson, állkapocs laza tűzelemmel kapcsolatos erőszél vágy
lefelé pillantó szemek térelemmel kapcsolatos erőszél büszkeség

 

Füstfelajánlás szertartás

Füstfelajánlás szertartás – Őeminenciája Garchen Rinpoche tanítása

A füstfelajánlás szertartás szövegét egy kincsfeltáró jógi, Gyalvang Rincsen Puntsog tárta fel. A szertartást eredetileg Guru Rinpoche alkotta meg és rejtette el, Gyalvang Rincsen Puntsog a Dharma király Triszong Decen fiának, Mune Szenpónak volt a megtestesülése.  A Yangzab tanítások a Drikung Kagyu Hagyományvonalban szintén nagyrabecsült tanítások, melyeket szintén Gyalvang Rincsen Puntsog tárt fel, ezek a Hagyományvonal Dzogcsen gyakorlataihoz tartoznak.

A szövegben világos magyarázat található, hogy mikor és hogyan kell a füstfelajánlás szertartását elvégezni, mik az előnyei és így tovább. Ha megérted ezeket, akkor tudod alkalmazni őket minden felajánlás esetében, mint például a Szur felajánlás, melyben ételt égetnek az illatevőknek.

Van egy másik szöveg is a füstfelajánláshoz, ez a fehér Dzambala füstfelajánlása, sokféle formája van Dzambalának, ez a formája Avalokiteshvara megtestesülése, mely szintén kincsből került feltárásra a nagy mahasziddha Rigdzin Csögye Dordzse által. Ő négy-öt generációval ezelőtt élt és szemtől szembe képes volt a dakini Jese Cögyallal beszélni, sok tanú előtt.

Milyen belső érzést kell kialakítani, amikor a Szur és Szang (Füst) szertartás alatt felajánlásokat teszünk a négyféle vendégeknek?

Először is gondold át, hogy minden érző lény az énhez való ragaszkodásuknak köszönhetően a szamszarában bolyong, ebből eredően, ahol tér van, ott érző lények is vannak, ahol érző lények vannak, ott tettek és téveszmék vannak, melyekből szenvedés keletkezik. Vannak testtel rendelkező és forma nélküli lények. A lényekhez való hozzáállásodnak és indíttatásodnak a szerető kedvességen és együttérzésen kell alapulnia. A Buddhák szívélyes támogatását kérjük annak érdekében, hogy a felajánlásokon keresztül ezen lényeknek a javára tegyél. Amikor a füst felajánlást végzed, képzeld el Avalokiteshvarát, akinek a teste betölti az egész világot. A hatalmas Avalokiteshvarán belül a nyak környékére képzeld el az első féle vendégek csoportját, a Lámákat, Jidamokat és Dákákat.  A szív magasságában képzeld el a második féle vendégeket, a Dakinik seregét. A köldök magasságában képzeld el minden lényt, akiknek adósai vagyunk, a karmikus hitelezőket, a köldök alatt pedig vizualizáld a negyedik féle vendégeket, az utunkat zavaró és akadályozó lényeket.

A füstfelajánlás szövege szerint Vairocanát kell elképzelni, de mi jobban hozzá vagyunk szokva Avalokiteshvarához. A füst felajánlás szertartását el tudod végezni sok füsttel vagy csak egy kevéssel is. Például meggyújthatsz egy füstölőt és szórhatsz rá füstölőport, mely lassan égni, füstölni kezd, de a képzeleted segítségével a füst nagyságát nagyon ki tudod terjeszteni.                                                                                                     

Képzeld azt, hogy a füst betölti az egész teret, és az összes füst átalakul felajánló Istennőké, akik a létező mindenféle felajánlási anyagot, összetevőt – mint pl. az öt érzék tárgyai – felajánlják a vendégeknek. Ha a füstfelajánlást elég sok füsttel végzed, akkor gondolhatod, hogy a hatalmas füst egy hatalmas Dakini, és ebből a Dakiniből számtalan dakini árad ki felajánlásokat kínálva minden megvilágosodott lénynek és minden érző lénynek egyaránt.

A felajánlások, és ezen belül a füst és szur felajánlás is egy ügyes módszer arra, hogy megszabaduljunk a fukarságtól, ami az énhez való ragaszkodásból születik. Amikor a felajánlásokat teszed, szükséged van arra a hozzáállásra, hogy elengedd a felajánlásokhoz kapcsolódó ragaszkodásodat. A felajánlásokat továbbá szerető kedvességgel és együttérzéssel kell megtenni, tehát képzeld azt, hogy a füst lényegében a Te szerető kedvességed és együttérzésed, és ez a füst a Buddhák áldásával és a te együttérzéseddel és szereteteddel eléri az összes érző lényt, akik Avalokiteshvaráva változnak át.

Valójában tehát a felajánlás módszerén keresztül az, amit megpróbálsz átadni az érző lényeknek, az a Te szerető kedvességet és együttérzésed! Így minél nagyobb szeretetet és együttérzést érzel, annál többet fognak kapni. Amikor szerető kedvességet és együttérzést érzel minden érző lény iránt a hat birodalomban, akkor ők ezt ténylegesen érezni fogják valami úton, így amikor a szerető kedvességet és együttérzést gyakorlod irántuk, akkor teljesen biztos lehetsz benne, hogy az érző lények javára váltál.

A mantrák kilenc jótéteménye

Őeminenciája Garchen Rinpoche tanítása

A mantrát az alábbiakként lehet értelmezni:

1. Az Istenség: Minden mantra, amit recitálunk, egy Istenséget testesít meg. Ezek az Istenségek azután a lények javára fognak szolgálni.

2. Felajánlások: Az Istenség vizualizációjának felépítő szakaszában a mantrafüzérből kiáradó minden egyes fénysugár egy felajánló Istennőt hordoz. A több százezer felajánló Istennő mindegyikéből újabb öt keletkezik, melyekből szintén további öt Istennő árad ki, és így tovább egészen addig, amíg a teret teljes mértékben betöltik az Istennők. Mindezen Istennők felajánlásokat tesznek a Buddháknak.

3. Zavarodottság megtisztítása: A másodjára kiáradó fénysugarak megérintenek minden érző lényt és megtisztítják azokat szennyezettségeiktől. Ezek a szennyezettségek az énhez való ragaszkodásuk, a fénysugarak pedig az együttérzés fénysugarai. A szeretet sugarai elolvasztják az énhez való ragaszkodást, mint a forró nap a havat.

4. Sziddhi: Amikor a fények visszatérnek és az Istenségbe áradnak, akkor azok a Buddhák megvilágosodott testének, beszédének és tudatának áldásának formájában a megvalósításokat (sziddhiket) hozzák.

5. Áldás: A mantra szerető kedvességet és együttérzést hoz a gyakorlónak, köszönhetően az Istenség tudatáramának áldásának.

6. Mandala: Amikor a gyakorló a felépítés szakaszaiban teljes mértékben képzetté válik, akkor a mantra recitálása a teljes mandalát meg fogja idézni. Így a továbbiakban már nincs szüksége a teljes szadhana szövegére.

7. Megvilágosodott tevékenység: Mind a négy aktivitás, a békéltető-nyugtató, a gazdagító-inspiráló, az elkápráztató és az erőteljesen védelmező is beteljesül a mantrán keresztül.

8. Kívánságteljesítő drágakő: Bármit is szeretnénk elérni, megvalósítani, a mantra be fogja teljesíteni.

9. Dharmata: Amikor a mantra recitálásakor meditálunk, a fogalmi gondolatok megjelenése el van vágva, és a fogalmi gondolatoktól mentesen a tudat természetét, mint ürességet tapasztaljuk. Mivel a mantra teszi lehetővé, hogy a tudat természetét ürességnek lássuk, a mantrát magát ürességnek tekinthetjük. A mantra elvágja a fogalmi gondolatok kialakulását, mert a mantra hang-üresség. Más hangok a ragaszkodáshoz vagy elutasításhoz köthető megragadást teremtenek.

A mantra recitálásakor ez a kilenc jótétemény meg fog jelenni. Minden Istenség mantra recitálásánál egyformán, egyenlő mértékben jelentkeznek a jótétemények. Ez a tanítás Guru Rinpochétől származik, és szintén megtalálható a tantrákban.